معلم؛ نقطه مؤثر خلق نظام فکری و تربیتی

زهرا باقری اصل، دبیر بازنشسته و داور مسابقات قرآن در استان مرکزی

زهرا باقری‌اصل، دبیربازنشسته، مربی و داور مسابقات قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضمن تبریک هفته معلم به تمام فرهنگیان کشور، فرهنگی بودن پدرشان را یکی از مهم‌ترین دلایل اشتیاق خود برای ورود به حوزه تدریس در مدارس دانست و ادامه داد: پس از اتمام تحصیل در دبیرستان، یکی از رشته‌های انتخابی دانشگاه دبیری بود و خوشبختانه در سال 68 در رشته تربیت‌بدنی دانشگاه تربیت معلم تهران پذیرفته شده و هفته ترمه دوره تحصیل در مقطع کارشناسی را به اتمام رساندم.

وی افزود: مهر ماه سال 72 فعالیت خود را در مدارس آغاز کرده و پس از 31 سال خدمت در اسفند ماه سال 99 بازنشسته شدم. در تمام لحظات این سال‌ها ار شغل و انتخاب این رشته در دانشگاه رضایت کامل داشتم و اگر باز هم به آن سال بازگردم همین رشته را انتخاب می‌کنم.

باقری‌اصل یکی از توفیقات و عنایات الهی را ازدواج با فردی قرآنی دانست و اضافه کرد: ازدواج با آقای علی شیخی مسیر حرکتی را برای شیرین‌تر از قبل کرد و در کنار فعالیت در رشته تربیت‌بدنی فعالیت در حوزه قرآن را آغاز کردم. فعالیت در حوزه قرآن با سایر رشته ها هیچ منافاتی ندارد و انسان می‌تواند در کنار شغل خود از مبانی قرآنی نیز بهره‌مند شده و آموخته‌های خود را در اختیار مخاطب قرار دهد.

عضو مجمع قرآنیان اراک تصریح کرد: قبل از ازدواج با آقای شیخی به دلیل حجم بالای کار توفیق خدمت به قرآن را مانند امروز نداشتم، اما پس از ازدواج این توفیق نصیبم شد تا فعالیت در این حوزه را جدی و تخصصی دنبال کنم. ورود به این حوزه باعث شد در حیطه کاری و تدریس نیز با موفقیت‌های بسیار مواجه باشم. همواره براین باور بوده و هستم که معلمان در کنار تدریس باید به جنبه‌های روحی و روانی مخاطب خود نیز توجه کنند و قرآن باعث شد تا این وظیفه به بهترین شکل ممکن عملی شود. در دوران تدریس در مدرسه اغلب دانش‌آموزان انتظار نداشتند معلم ورزش، قرآنی باشد و وقتی از این موضوع مطلع می‌شدند برایشان جالب و جذاب بود که معلم ورزش می‌توانست از معلم دینی و قرآن آنان مؤثرتر باشد.

باقری‌اصل افزود: فعالیت در دو حوزه ورزش و قرآن دریچه‌ای دیگر از تدریس را برایم باز کرد و باعث شد از همین طریق به بچه‌ها نزدیک‌تر شده و درصدد رفع مشکلات مختلف، رفع اشکالات نکات قرآنی و غیره برآیم. حتی در زمان برگزاری مسابقات قرآن دانش آموزی با کمک معلم پرورشی برای شرکت‌کنندگان کلاس تمرین و آموزش برگزار می‌کردیم. در حوزه داوری نیز سال‌ها فعال بوده و هستم.

دلایل موفقیت معلمان در مدرسه

وی داشتن تخصص در رشته‌های مختلف را یکی از دلایل موفقیت معلمان دانست و اضافه کرد: اگر معلمان علاوه بر رشته تخصصی که تدریس می‌کنند در رشته دیگری نیز فعال باشند می‌تواند در جذب دانش‌آموزان مؤثرتر عمل کنند. شاید دانش‌آموزان به دلایل مختلف از معلم دینی و قرآن تأثیرپذیری لازم را نداشته باشد، اما اگر سایر معلم‌ها در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشند و بتوانند این اطلاعات را در اختیار مخاطب قرار دهند، قطعاً می‌توانند موفق عمل کنند.

باقری‌اصل به تفاوت نسل‌ها از دهه 70 تا پایان دهه 90 اشاره کرد و گفت: تفاوت بین نسلی سال به سال در دانش‌آموزان دیده می‌شود. گاه حتی دانش‌آموزان امسال با سال قبل تفاوت بسیار داشت و اگر معلم می‌خواهد در طول سال‌های خدمت موفق عمل کند باید بتواند ارتباط خوبی با دانش‌آموزان برقرار کرده و همگام با آنان در زمینه‌های مختلف خود را ارتقا داده و رشد کند. گاه معلم به دلیل مطالعه کم قدرت پاسخگویی به مشکلات جامعه هدف را ندارد و برای رفع این مشکل، معلمان باید همیشه به روز باشند.

وی به جوانان علاقه‌مند به حرفه و شغل معلمی توصیه کرد: در گام اول به وظایف یک معلم اشراف کامل داشته باشند و اگر این توانایی را در خود می‌بینید به این حوزه وارد شوند. وقتی جوانان با ابعاد شغل معلمی آشنا شوند، قطعاً با علم و آگاهی این شغل را انتخاب کرده و می‌توانند اثر خوب و ماندگاری از خود برجای بگذارند. یکی از نکات کلیدی آن است که معلم بداند، فقط وظیفه‌اش درس‌دادن و آموزش درس یا دروس محول شده نیست. معلمان مکلفند تا خوب درس خواندن و ترویج مبانی دینی و الهی را نیز به مخاطبان خود آموزش دهند. معلمان جوان بدانند احترام به دانش‌آموز باعث می‌شود که گام‌های خود برای موفقیت را محکم‌تر بردارند.

توجه به معلمان سرمایه‌گذاری برای پیشرفت جامعه است

باقری‌اصل به اهمیت تعلیم و تربیت پرداخت و اضافه کرد: تعلیم و تربیت در هر جامعه و کشوری حائز اهمیت است و این مهم باید مورد توجه دولتمردان و خانواده‌ها قرار گیرد؛ چراکه تعلیم و تربیت عامل رفع تمام مشکلات، معضلات و آسیب‌های اجتماعی است و اگر تعلیم و تربیت به صورت صحیح عملی شود، قطعا بسیاری از مشکلات اتفاق نیفتاده یا کم اتفاق می‌افتد. تعلیم و تربیت عنصر و اساسی برای ارتقای نسل است و معلم می‌تواند در این حوزه نقش‌آفرین باشد. دقت در این مسیر به تربیت نسل‌های خوب در آینده منتج می‌شود. توجه به معلمان، در واقع نوعی سرمایه‌گذاری برای کشور است. در حوزه تعلیم و تربیت هزینه‌ای نمی‌شود، بلکه هر اتفاقی که می‌افتد تماما سرمایه‌گذاری است و نتیجه این سرمایه‌گذاری را آینده با پیشرفت جامعه شاهد خواهیم بود.    

این داور مسابقات قرآن تربیت دانش‌آموزان برای معلم را به‌مثابه خلق یک اثر هنری و معماری دانست و ادامه داد: ساخت بنا و خلق یک اثر ماندگار بدون نقشه‌راه با مشکل و شکست مواجه خواهد شد و باید بدانیم اگر کودکان تحت تأثیر نظام فکری تربیتی قرار گیرند در آینده خواهند توانست بر مشکلات و معضلات فائق آیند. معلم، نقطه مؤثر در ایجاد خط‌مشی نظام فکری درست در جامعه است و جوانان اگر قصد دارند در حوزه معلمی وارد شوند باید به این توانایی خود ایمان داشته باشند. اگر جوانان این توانایی را در خود می‌بینند، بهترین شغل برای تربیت نسل آگاه شغل معلمی است.

وی با یادآور شدن این مطلب که معلمان در زندگی کودکان و نوجوانان جامعه اثر دارند و با کشف استعدادها می‌توانند در هدایت آنان در مسیرهای درست نقش آفرین باشند، ادامه داد: اینجانب هر سال وقتی وارد کلاس می‌شدم متناسب با رشته خودم که تربیت‌بدنی بود استعدادیابی کرده و متناسب با همان استعداد فرد را راهنمایی می‌کردم. یادم هست حدود 10 سال قبل دانش‌آموزی با قدرت بدنی مناسب داشتم و او را به سمت رشته آمادگی جسمانی تشویق کردم، او نیز با راهنمایی که می‌گرفت در همان رشته آموزش حرفه ای دید، پیشرفت و در سطح کشور نفر اول شد. حتی در رشته والیبال دانش‌آموزانی داشتم که توانستند به مسابقات جهانی راه پیدا کنند. حتی در بحث قرآن نیز با راهنمایی و کشف استعدادها توانستم گامی در راستای موفقیت دانش‌آموزان فعال در این عرصه بردارم.

باقری‌اصل معلمی را شغلی فراموش‌ناشدنی دانست و اضافه کرد: معلمان هیچگاه از ذهن و یاد دانش‌آموزان فراموش نمی‌شوند. معلم به دلیل کثرت مخاطب گاه چهره دانش‌آموزان را فراموش می‌کند و گاه با مراجعه به مراکز مختلف اداری فردی خود را شاگرد ما معرفی می‌کند و این حس وقتی میبینیم انسان‌ها موفق می‌شوند برای ما خوشایند است.

کشف استعدادهای ورزشی و قرآنی

این مربی قرآن به معلمان زمان تحصیل خود نیز اشاره کرد و افزود: تحصیل دانش‌آموزان زمان ما که در دوران دفاع مقدس تحصیل کردیم با امروز کاملا متفاوت است. ما دانش‌آموزان زمان آژیرهای قرمز و سفیدیم و آن روزها و رشادت مردم به ویژه رزمندگان نوجوان و جوان و حتی بانوان را فراموش نخواهیم کرد. بنده در سال 67 دیپلم گرفتم و آن سال به دلیل حضور برادرم در جبهه و نداشتن شرایط روحی و فکری مناسب موفق به پذیرش در کنکور نشدم و سال 68 هم رشته زبان انگلیسی دانشگاه آزاد و هم رشته تربیت‌بدنی دانشگاه دولتی پذیرفته شدم.

باقری‌اصل در تکمیل توضیحات خود گفت: با آقای صابری که دبیر فیزیک بودند مشوت کردم و ایشان رشته زبان انگلیسی را پیشنهاد داد و برای تحصیل در این رشته تشویقم کرد، اما خانم فتاحی، دبیر ورزش با ذوق و اشتیاقی بسیار از همکار شدن با اینجانب بسیار خوشحال شد و مرا به تحصیل در این رشته تشویق کرد. همان سال یک ترم هم در دانشگاه آزاد تحصیل کردم، اما تغییر مسیر داده و تحصیل خود را در رشته تربیت‌بدنی ادامه دادم و از این انتخاب بسیار رضایت دارم؛ چراکه آموختم باید در زندگی صبور باشم و آموختن صبر یکی از مزایای بسیار فعالیت در عرصه ورزش است.

وی به بیان خاطره‌ای از زمان تدریس پرداخت و اضافه کرد: سال اول خدمت در دو مدرسه راهنمایی آن زمان و متوسطه اول امروز روستاهای شازند مشغول به کار شدم. دانش‌آموزان راهنمایی روستایی بسیار بامحبت و مهربان بودند که شیرین محلت و صفای دل آنان هیچگاه از ذهنم بیرون نخواهد رفت و هربار که به هدایای آنان که تمام آنان را نگهداری کردم نگاه می‌کنم خاطره آن روزها برایم مرور می‌شود. حتی برای فرزندان جالب است که من تمام این هدایا را حفظ کرده‌ام.

باقری‌اصل تقویت دانشگاه فرهنگیان را عاملی مهم برای رشد و پیشرفت معلمان جوان دانست و افزود: تقویت این دانشگاه می‌تواند به حضور نیروی مؤثر در جامعه و تربیت اساتید مجرب در دانشگاه‌ها بسیار کمک کند. اگر معلمان از نظر مالی تأمین باشند دغدغه فکری نداشته باشند بدون شک جامعه‌ای بهتر خواهیم داشت و افراد می‌توانند نقش بهتری در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان داشته باشند.

انتهای پیام


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

هیئت‌ها پیشران عرصه دفاع از انقلاب اسلامی هستند

به گزارش ایکنا از قم، هادی بادینلو معاون فرهنگی هنری سپاه علی امام علی بن …

دیدگاهتان را بنویسید