محمد خواجوی، پیشکسوت قرآنی در گفتوگو با ایکنا، با تأکید بر اهمیت مخاطبشناسی و بررسی ضریب هوشی، توانمندی و امکانات مخاطبان برای ارائه برنامه متناسب آموزشی به آنها گفت: فعالیتهای قرآنی باید با یک برنامهریزی دقیق و منطقی استاندارد شود. اکنون دیگر نمیتوانیم فعالیتهای قرآنی را بدون برنامهریزی ارائه کنیم؛ مردم برای وقتشان ارزش قائل هستند و با شرایطی که اکنون در دنیا وجود دارد، زمینه داشتن وقت اضافه وجود ندارد که افراد بدون برنامهریزی اصولی دست به اقدامی بزنند.
وی تصریح کرد: لذا باید تمام فعالیتها استاندارد شده و علمی باشند تا وقتی افراد با علاقهای که دارند به یک فعالیت قرآنی ورود میکنند، احساس کنند که با بهترین و اصولیترین روشها و با صرف کمترین وقت به نتیجه میرسند.
خواجوی ادامه داد: دیگر دوره اینگونه آموزش که به افراد علاقهمند بگوییم در جلسات و برنامهها شرکت کنید تا رفته رفته مباحث را یاد بگیرید، گذشته است. به عنوان مثال ما بازخوردهای منفی درباره روشهای حفظ قرآن دریافت کردهایم، چرا که بدون در نظر گرفتن استعداد، توانمندی، ضریب هوشی، امکانات و … افراد، به او گفته میشود باید طی دو سال قرآن را حفظ کنی.
وی با تأکید بر اینکه وقتی برنامه حفظ قرآن متناسب با توانمندی و استعداد فرد نباشد، به وی فشار مضاعفی وارد شده موجب سرخوردگی او میشود، گفت: متأسفانه در اثر جو محیط آموزشی و فشارهای اطرافیان شرایطی به وجود آمده که حفظ قرآن برای برخی افراد دیگر لذتبخش نیست. اگر فردی قرآن را بفهمد و حفظ کند و برنامه زمانبندی حفظ قرآن وی بر اساس توانمندی و ضریب هوشی او طراحی شده بود، حفظ قرآن برای او نه تنها سخت نخواهد بود، بلکه لذتبخش میشود.
این پیشکسوت قرآنی با مطرح کردن این سؤال که وقتی فردی معنی قرآن را نمیفهمد و به حفظ آن اقدام میکند، چطور میتواند انگیزه بالایی در حفظ داشته باشد و از حفظ آیات لذت ببرد؟ گفت: فعالیتهای قرآنی ابتدا باید تعریف، دستهبندی، استانداردسازی و علمی شود، سپس به مردم ارائه شود.
وی افزود: مثلاً باید بدانیم نوجوان 14 سالهای با ضریب هوشی 130، با امکاناتی که به او ارائه میشود، طی چند سال و با چه برنامهای میتواند، قرآن را حفظ کند. یعنی توانمندی، ضریب هوشی و ویژگیهای شخصی فرد را برای حفظ و یادگیری قرآن در نظر بگیریم و یک الگوی واحد و ثابت نباید برای همه در نظر گرفت و ارائه کرد.
خواجوی نسبت به وارد آوردن فشار مضاعف به افراد برای حفظ قرآن در دورههای کوتاه زمانی هشدار داد و گفت: این وظیفه کارشناسان است که زمینه علمی و اصولی تربیت 10 میلیون حافظ قرآن را با استعدادسنجی و مخاطبسنجی فراهم کنیم. وقتی افراد بر اساس توان و ضریب هوشی خودشان برنامه حفظ قرآن داشته باشند، کمتر تحت فشار قرار میگیرند و با اعتماد به نفس بیشتر و آرامش بهتری به حفظ قرآن میپردازد.
وی در پایان بر لزوم استفاده از تکنولوژیهای جدید آموزشی برای آموزش و حفظ قرآن تأکید کرد و گفت: فضای مجازی و تلفن همراه تیغ دو دم هستند، اگر ما از تکنولوژی به خوبی در مسیر درست استفاده کنیم، نتیجه عالی به دست خواهیم آورد؛ در آموزش قرآن اصلاً نمیشود، استفاده از تکنولوژی را رها کرد، ولی باید برای آن برنامهریزی کرد.
انتهای پیام
منبع