ضرورت تدبر در قرآن میان عموم مردم

ضرورت تدبر در قرآن میان عموم مردمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، غلامعباس سرشور خراسانی، پیسکسوت و معلم قرآنی، امروز 11 اردیبهشت در مراسم تقدیر از وی که به همت مرکز فعالیت‌های قرآنی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در محل سالن آشتیانی این سازمان برگزار شد، با بیان اینکه در گرگان متولد شده است، اظهار کرد: پدرم خراسانی بود و در سال 51 هنگامی که دوره دبیرستان را می‌گذراندم به مشهد آمدیم، در دبیرستان امیرکبیر درس خواندم و آشنایی با علمای مشهد موجب شد که هرگز به گرگان بازنگردم.

وی اظهار کرد: معلمی شغل نیست، عشق است، عشقی ذاتی که اگر در کسی نباشد، نباید در این وادی بماند، اینجا جایی نیست که بتوان بدون علاقه دوام آورد. این علاقه و استعداد را از کودکی در خود احساس می‌کردم، اما قصد معلم شدن نداشتم، سال ۵۵ در مدرسه انوشیروان که بعدها به نام شهید آوینی تغییر یافت، کلاس پنجم را درس می‌دادم، پس از انقلاب به پایه اول ابتدائی آمدم و چون شیوه آموزش در این پایه را نمی‌دانستم، با علاقه شخصی که داشتم به سراغ معلمانی مطرح در این پایه رفتم و سبک بازی و ورزش را آموختم، همچنین از شهید تدین روش فرمان یک و دو را فرا گرفتم و بدین ترتیب با ترکیب این دو شیوه آموزش در این پایه را شروع کردم.

این پیسکسوت و معلم قرآنی با اشاره به روند تبدیل ابتکار آموزشی به طرح ملی گفت: این ایده در سال 1379 به‌صورت سراسری در کشور اجرا شد، آن زمان بسیاری از افراد به من توصیه می‌کردند در مقطع دبیرستان مشغول به کار شوم و برای‌شان جای سؤال بود که چرا به کلاس اول رفته‌ام که به آن‌ها می‌گفتم شما نمی‌دانید که کلاس اول بسیار تخصصی است و کسانی‌که در این پایه تدریس کرده‌اند می‌دانند که بذری که در این پایه کاشته می‌شود، بهتر سبز می‌شود، در ظاهر بازی و قصه است و در ورای آن برنامه‌هاست.

وی با اشاره به پرسش مقام معظم رهبری نسبت به جایگاه تربیت معلم در انتخاب رشته بیان کرد: ما در انتخاب معلم مشکل جدی داریم و اگرچه در سند تحول مشکلی نداریم، اما در کلاس درس اتفاق دیگری می‌افتد و در تربیت معلم خوب کار نشده است و برخی معلم‌ها اهل مطالعه نیستند.

سرشور خراسانی با انتقاد از گسترش کتب کمک درسی و جانبی اظهار کرد: این اتفاق یکی از بزرگترین خطاهاست که موجب از بین رفتن خلاقیت شده و قدرت تجزیه و تحلیل را از دانش‌آموزان گرفته است، اما به این دلیل که میلیاردها تومان درآمد برای صاحبان آن دارد، ادامه یافته است.
 
وی افزود: این موضوع که فرهنگ و سازندگی در مدرسه و کلاس درس اتفاق می‌افتد را باید جدی گرفت، معلم است که می‌، تقدیر از معلم کار خوبی است، اما نمی‌توان با یک روز تقدیر معلم، آموزش و پرورش را متحول کرد.
 
 این پیسکسوت و معلم قرآنی با بیان اینکه معلمی شغل انبیا است، ادامه داد: معلمی به استخدام آموزش و پرورش منحصر نمی‌شود، بلکه هر کس در هر جایی دانش، مهارت و حکمتی را منتقل کند، معلم است.
 
این معلم قرآن با اشاره به تأکید بر کنکور و المپیاد در آموزش و پرورش گفت: چنانکه در آیه 2 سوره جمعه آمده «… يُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ…» جامعه باید با قرآن و عترت آشتی کند، وگرنه غلبه بر این هجمه فرهنگی از سوی دشمن بدون مسلح شدن به قرآن دشوار است، متأسفانه ما ناخواسته جامعه را از قرآن جدا کرده‌ایم، یعنی قرآن را به قرائت و حفظ محدود کرده‌ایم و این دو اگرچه لازم است، اما باید دانست تنها 10 درصد جامعه دانش‌آموزی مستعد حفظ و قرائت هستند و 90 درصد دانش‌آموزان فاقد صدای بسیار خوب و حافظه قوی هستند، بدین ترتیب ناخواسته به افراد گفته‌ایم قرآن دست نایافتنی است.  

وی با تأیید بعد تعبدی قرآن در جامعه بر ضرورت رواج شیوه تدبر در قرآن میان عموم مردم تأکید و بیان کرد: اینکه خواندن قرآن ثواب دارد و باید رواج یابد، بسیار خوب است، اما مثل آن به مانند گردویی است که پوست سبز و چوب آن فوایدی دارد، اما این فواید نباید مانع از آن شود که از فواید اصل و مغز گردو غافل شویم، زیرا اگرچه از پوست گردو می‌توان در رنگرزی استفاده کرد، اما گردو برای رنگرزی خلق نشده است، بنابراین تمام این موارد باید در راستای رسیدن به مغز سالم گردو طراحی شود.

این پیسکسوت و معلم قرآنی به معرفی کتاب «قرائت و درک تدریجی معنای آیات قرآن کریم» پرداخت و اظهار کرد: 77 هزار کلمه که حدود ۱۱ هزار کلمه از میان آنها بدون تکرار است و تنها با دانستن حدود 1000 کلمه می‌توان حدود چهار پنجم قرآن را بدون ترجمه دریافت. معجمی که در انتهای آن آمده لغات بر اساس الفبا آمده تا بدون دانستن ریشه مخاطب بتواند معنای آن را پیدا کند.
 
وی با تأیید این موضوع که تفسیر و ادبیات عرب به فهم قرآن عمق می‌دهد، گفت: باید بتوانیم در سطح عموم جامعه خودمان را از نظر فرهنگی حفظ کنیم تا بچه‌هایی فعال و خودکفا بار بیاوریم، از روش فعال و مشارکتی در کلاس‌ها استفاده کنیم، نسل امروز پرسش‌گر و مطالبه‌گر است، بنابراین معلم باید بتواند حس پرسش‌گری او را تأمین کند. 

غلامعباس سرشور خراسانی، پیسکسوت و معلم قرآنی

علی الهی خراسانی، مدیر مرکز فعالیت‌های قرآنی جهاددانشگاهی خراسان رضوی نیز در این مراسم اظهار کرد: این تقدیر به فراخور حال ماست و سال‌ها معلمی ایشان در تأثیری که بر شاگردانشان داشته‌اند، دیده می‌شود.

وی ادامه داد: غلامعباس سرشور خراسانی، در دهه ۷۰ و قبل از آن معلم کلاس ابتدایی بودند و توانستند در طرحی جالب هم‌زمان با آموزش الفبا به دانش‌آموزان کلاس اول، خواندن قرآن را به آن‌ها یاد بدهند، بدین‌ترتیب در اواسط سال اول دانش‌آموز کلاس اول می‌توانست قرآن را هم بخواند و چون این طرح و ابتکار او جالب بوده، نجفی، وزیر آموزش و پرورش وقت به مشهد می‌آید و با او دیدار می‌کند و موجب اجرای عملی این طرح در سال 1370 می‌شود.

الهی خراسانی اظهار کرد: با ملی شدن این طرح، سرشور خراسانی به آموزش و پرورش تهران می‌رود و سال‌ها در مقام معلمی بوده  و جزو نویسندگان اصلی کتاب‌های آموزش قرآن ابتدائی بود و اگرچه بازنشستگی برای او معنا ندارد، اما پس از آن به مشهد بازگشت و همچنان به آموزش قرآن و فعالیت‌های دینی می‌پردازد.

مدیر مرکز فعالیت‌های قرآنی جهاددانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: از جمله فعالیت‌های ماندگار او یکی آن است که با چند نفر از دوستان یک‌سری جلسات خانگی را به نام «بیت‌الثقلین» آغاز کردند که بعدها مکانی در کوچه فتاخ‌خان خیابان خسروی بدان اختصاص دادند و می‌توان گفت مبدع کلاس‌های تابستانی برای کودکان و نوجوانان در مشهد بودند و فضای بسیار صمیمی و همراه با انس و رفاقت آموزش قرآن و مفاهیم قرآنی را به ارمغان آورده بود، به‌طوری که بچه‌‎های بیت‌الثقلین، سرشور خراسانی را پدر معنوی خود می‌دانند.

انتهای پیام


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

اجتماع دختران نور در قم

به مناسبت دهه کرامت اجتماع دختران نور در آستان مقدس حضرت موسی مبرقع علیه السلام …