هجدهمین همایش حکمت مطهر در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد

اراسل/ هجدهمین همایش حکمت مطهر در دانشگاه صدا و سیما برگزار شدبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه صدا و سیما، در دهمین روز از اردیبهشت ماه سال جاری، هجدهمین همایش حکمت مطهر با موضوع شهید مطهری و جوانان، به میزبانی گروه معارف دانشگاه صدا و سیما و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جواد حاج علی اکبری، امیرحسین بانکی‌پور و اسماعیل نوده فراهانی در سالن مهندس دانشگاه در نوبت صبح برگزار شد.

در ابتدای نشست حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قمرزاده، دبیر علمی این همایش پیام رئیس حوزه علمیه اصفهان و مرجع عالی قدر تشیع، حضرت آیت‌الله مظاهری به این همایش را قرائت کرد.

آیت‌الله مظاهری در این پیام ضمن تقدیر از برگزاری همایش حکمت مطهر که موضوع بسیار با اهمیّت «جوانان» را مطمح نظر قرار داده است، این موضوع را یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نقطه هدف گذاری مرحوم شهید مطهری در عموم تلاش‌های علمی و فکری شان دانست و با اشاره به اینکه شهید مطهری متفکر زمان‌شناس و یکی از موفق‌ترین اندیشمندان و مصلحان اسلامی بود، تاکید کرد: ایشان با روحیات و نیازهای فکری نسل جوان در زمانه خود، آشنایی کامل داشت و علاوه بر این زبان آن نسل تکامل‌خواه و جستجوگر را به خوبی می‌دانست و با گوش جان، پیام‌ها و خواسته‌های به جای این نسل را می‌شنید و متناسب با آن نیازهای فکری و نظری به موقع و بدون فوت وقت، به وسیله آثار ارزشمند خود با جوانان، ارتباط مؤثّر و تعامل سازنده برقرار می‌کرد.

در ادامه امیرحسین بانکی پور، نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت سبک زندگی گفت: از دهه هفتاد به بعد آن کاری که باید برای مسائل فرهنگی می‌شد انجام نگرفت. ما دیر متوجه میدان بازی شدیم. این میدان، میدان سبک زندگی بود که از جنس علم و دانش نیست بلکه از جنس احساس و لذت است. اینجا فضای استدلال نیست فضای لذت و رنج است.

عقب‌ماندگی در سبک زندگی 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر عقب‌ماندگی در زمینه سبک زندگی، افزود: ما در مسائل مختلفی رشد داشتیم اما در عرصه سبک زندگی مغلوب بودیم نه غالب؛ چرا که زبانش را نمی‌شناختیم. شهید مطهری افراد را با زبان عقل و استدلال سیراب می‌کرد اما در عرصه زندگی چند در صد افراد بر اساس حدیث و روایت، سبک زندگیشان را تغییر می‌دهند؟ شاید چهار الی پنج درصد، زبان عقل هم شاید دو سه درصد اثرگذار باشد و آن‌ها را راضی به تغییر سبک زندگی کند. ما باید از سمت فطرت و غریزه ورود کنیم تا نود درصد اثرگذاری داشته باشیم. همه زبان غریزه را می‌فهمند، آن وقت اصلاً نیاز نیست استدلال کنید حق و باطل چیست.

بانکی‌پور، زبان هنر را در این راستا موفق ارزیابی کرد و از دانشجویان و فعالان هنر و رسانه خواست در آثار و تولیدات خود به این مهم توجه داشته باشند.

اسماعیل نوده فراهانی از پژوهشگران حوزه فرهنگ با تأکید بر اینکه امروزه کوشش در مقابل لیبرالیسم باید دستور کار پیروان شهید مطهری قرار گیرد، گفت: آموزه‌های سیاسی و اقتصادی لیبرالیسم در جوانان و دیگر اعضای جامعه جاری شده است و دیدگاه مادی پس زمینه مسائل مختلف در ذهن افراد قرار گرفته است.

فراهانی چند ایده برای الگوگیری از شهید مطهری را مطرح کرد و افزود: در زمان حاضر که جای منکر و معروف در ذهن جوانان و حتی بعضی بزرگترها هم تغییر کرده است، جامعه به این چنین نهادی نیاز دارد.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه افزود: متأسفانه در جامعه ما توجه مشروع به برطرف شدن این غریزه عینی که اثرات زیادی نیز بر زندگی جوانان دارد، بسیار اندک است. 

شهید مطهری معلم انقلاب بود

در ادامه نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، گفت: شهید مطهری معلم انقلاب اسلامی در موقف کفالت برای نسل جوان عمل می‌کرد و تمام توانش را در این بخش به میدان آورد. کافل کسی است که در جایگاه پدری است یعنی مسئولیت و محبت در کنار هم و ایشان در مقابل جوانان همین گونه بود.

حاج علی‌اکبری با اشاره به اینکه با شنیدن اسم شهید مطهری خیلی کلمه‌ها مثل علم، جهاد، منظومه فکری منسجم و معلم تراز به ذهن می‌رسد، گفت: در کنار این‌ها چیزی که برجسته‌تر است و به ذهن مبادره می‌شود جوان است. ایشان در دانشگاه‌ها به عنوان محلی برای تجمع فرهیختگان و تضارب آرا و مساجدی که می‌دانست محل رفت و آمد جوانان است، حاضر می‌شد و با کسانی ارتباط می گرفت که بر جوانان اثر گذارند. حتی ایشان محسن قرائتی را پیدا می‌کند به عنوان کسی که مدل جدیدی برای ارتباط‌گیری با جوانان دارد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، هنر شهید مطهری را این دانست که موضوعات عالی کلامی، فلسفی، حکمی و قرآنی را روان و قابل دسترس می‌کرد تا به جامعه جوان برسد.

حاج علی اکبری در پایان به کتاب عدل الهی شهید مطهری اشاره کرد و گفت: آقای مطهری از نظر من به ریشه‌ای‌ترین موضوع در مسائل اعتقادی جوانان که جهان‌بینی است، در کتاب عدل الهی پرداختند. کار ایشان در مقدمه‌ای بر جهان‌بینی اسلامی هنوز در همین زمان کار درجه یکی برای پاسخگویی به نیاز عمیق نسل جوان است و کاش قدر می‌دانستیم.

غرب؛ مهم‌ترین مسئله شهید مطهری

وحید یامین‌پور، دبیر شورای عالی نوجوانان و جوانان با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسئله شهید مطهری غرب بود، گفت: ایشان به عنوان یک روشنگر دینی و اجتماعی مسئله غرب را تبیین کرد. ‌غرب به عنوان یک کلیت منسجم که سرآغازی در تاریخ دارد و با گونه‌ای از هنر و شئون تمدنی تجلی کرده است، بعد از گذشت چند دهه در شئون سیاسی عالمگیر شد.

وی با بیان اینکه مسئله تاریخ بشریت غرب بوده است و شهید مطهری به همین وجه مسئله غرب برایش دغدغه بود، اظهار کرد: شهید مطهری جبهه‌ای را برای خود در مباحث دانشگاهی انتخاب می‌کرد که ناظر به صور فکر و آکادمی جهان ما بود.

یامین‌پور ادامه داد: اگر شهید مطهری به شهادت نمی‌رسید تمرکز فکری‌اش از مارکسیسم آرام آرام به لیبرالیسم می‌آمد؛ چرا که مسائل روز جامعه برایش بسیار اهمیت داشت. تلاش ایشان در عرصه فکر، پیراستن دین از نفوذ تفکرهای التقاطی بود. این مهم تقریباً در تمام آثار ایشان منور است.

یامین‌پور بیان کرد: در مواجهه با غرب شهید مطهری به نقطه‌ای از اسلام اتکا می‌کند که حقیقتی از آن به عنوان وجه عزت و خودباوری است، همان وجه بازگشت به خویشتن که نقطه پیش‌برنده جامعه است.

وی افزود: این وجه دقیقاً همان وجهی است که امام از آن برای انقلاب کمک گرفته است. بخش عظیمی از تلاش شهید مطهری ارجاع به همین موضوع است. در جای دیگر ایشان اشاره می‌کند جامعه‌ مانند انسان روح دارد و انبیا و رهبران کسانی هستند که می‌توانند روح جامعه را احیا کنند و آن را به هویت حقیقی خود بازگردانند، یعنی همان سنت الهی.

یامین‌پور با بیان اینکه سنت چیزی نیست که خریدنی باشد و از بیرون بیاید، افزود: سنت سرچشمه‌ای دارد از اعماق تاریخ و امانتی الهی است. ما از سفره سنت برخاستیم. جامعه‌ای که دچار این برخاستن و نسیان شود راه بازگشت به خانه را گم می‌کند. این فراموشی، آغاز مرگ جامعه است.

دبیر شورای عالی جوانان، گفت: رهبر جامعه مسئولیت بسیار بزرگی دارد؛ اینکه دست جامعه را بگیرد و آن را پای همین سفره بنشاند. یکی از بزرگ‌ترین کارهای شهید مطهری دور کردن جامعه از تفکر التقاطی بود. در واقع کل پروژه شهید مطهری همین بود و به خاطر همین امام در مورد ایشان با تأکید می‌گوید آرای شهید مطهری را بخوانید.

در ادامه حجت‌الاسلام رکوفیان گفت: ما با جوانی مواجه هستیم که عاشق غرب ‌و اعمال غربی است اما در مقابل برگرفته از بهترین‌هاست و می‌تواند اتفاقات بسیار بزرگ جهانی را رقم بزند. در این جامعه، جوان ما درگیر یک جنگ ترکیبی همه جانبه است که بخشی از آن داخلی و بخشی از آن خارجی است.

رکوفیان با طرح این گزاره که در نگاه شهید مطهری، تعریف جوان از اندیشه او می‌آید، افزود: کسی جوان است که اندیشه‌اش جوان است. اندیشه جوانی یعنی اندیشه تغییر یعنی دلتنگ از یکنواختی.

این پژوهشگر حوزه فرهنگ با اشاره به اینکه جنگ شناختی یعنی جنگی که ارزش‌ها و باورها و ادراک انسان را مورد هدف قرار داده تا برداشت انسان از همه چیز متفاوت باشد، گفت: جنگ شناختی در واقع وظیفه‌اش جادو کردن است، جنگ تغییر نگرش‌هاست و همه آن در ذهن انسان شکل می‌گیرد. این جنگ همه را و علی الخصوص نسل جوان را شامل می‌شود. هدف اصلی دشمن در این جنگ گرفتن اعتماد جوان ما و تغییر نگرش اوست. چاره جوانان ما تغییر نگرش به زندگی است.

انتهای پیام


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

انتظار جامعه دینی برای تحول نظام آموزشی باید پاسخ مناسب پیدا کند

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، …