رسانه‌های مازندران در حوزه جهاد تبیین پیشگام باشند


به گزارش ایرنا، عباس زارع روز دوشنبه در مراسم اختتامیه سومین جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندران اظهار کرد: اگر در حوزه جهاد تبیین نتوانستیم خوب به مردم منتقل کنیم، بی‌تردید بخش عمده ضعف ما در حوزه رسانه و فضای مجازی است.

وی افزود: واقعیت این است که پس از چهار دهه باید بازنمایی بیشتری از دستاوردهای انقلاب ما در کشورهای سراسر دنیا دیده می‌شد. این دستاوردها را باید رسانه‌ها ابتدا در جامعه و سپس برای سایر کشورها ارائه کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تصریح کرد: آن‌چه مقام معظم رهبری با عنوان جهاد تبیین مطرح کردند نقش و مسئولیت رسانه‌ها در جامعه را بیشتر از گذشته برجسته می‌کند. انتظار داریم رسانه‌های استان نیز در مسیر جهاد تبیین پیشگام باشند. البته در عین حال معتقدیم که تبیین ظرفیت‌ها و دستاوردها، نباید رسانه‌های ما را از نقد درست و منطقی و منصفانه غافل کند.

زارع با اشاره به استعداد مازندران در حوزه رسانه و پرتعداد بودن رسانه‌های استان خاطرنشان کرد: مازندران آمار بالایی در حوزه رسانه دارد که تبلورش در جشنواره‌ها دیده می‌شود. اما در این جشنواره‌ها نکاتی دیده می‌شود که نشان می‌دهد با این ظرفیت موجود رسانه‌ای در استان هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی تصریح کرد: انتظار این است که در ادوار مختلف جشنواره‌های مطبوعات استان چهره‌های جدید مطبوعاتی را هم ببینیم. اما بدون تعارف تعداد مشخصی از دوستان رسانه‌ای استان هستند که در همه جشنواره‌ها رتبه می‌آورند و این برای فضای رسانه‌ای استان خوب نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با انتقاد از درجا زدن برخی فعالان رسانه‌ای و رسانه‌های استان اظهار کرد: از برخی دوستان رسانه‌ای هم بابت بی‌توجهی به روزآمدی در حوزه رسانه گلایه داریم. معتقدم خیلی از دوستان حوزه رسانه مازندران از قطار رسانه‌ای استان جا ماندند و باید کم‌کم پیاده شوند.

زارع خاطرنشان کرد: برخی رسانه‌ها و نشریات ما در استان صرفا انتقال دهنده مطالب تولید شده رسانه‌های دیگر هستند و توجهی به رسالت واقعی رسانه‌ها ندارند. واقعا اگر اختیار لازم در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها وجود داشت برای لغو مجوز برخی رسانه‌ها اقدام می‌کردیم.

این مسئول افزود: تیراژ روزنانه‌های ما بدون تعارف حداکثر هزار نسخه است. اگر این تعداد را تقسیم بر جمعیت و شهرها یا حتی شهرستان‌ها کنیم میزان ضریب نفوذ آن‌ها مشخص می‌شود. در چنین شرایطی رسانه‌ها و بویژه نشریات باید به سمت استفاده از فضای مجازی برای انتشار محتوای تولید شده گام بردارند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان گفت: ما در برخی رسانه‌های استان تولید محتوای بسیار خوبی داریم. اما برای انتشار با استفاده از ظرفیت‌های جدید رسانه‌ای به درستی عمل نمی‌شود. در حالی که باید با هر ظرافتی به این هدف برسیم و داده‌ها را به جامعه ارائه دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به برجسته شدن برخی مسائل حاشیه‌ای و کم‌اهمیت در فضای مجازی اظهار کرد: بارها دیده شده که یک مساله ناچیز به کمک فضای مجازی در صدر اخبار کشور قرار می‌گیرد. این اهمیت و نفوذپذیری فضای مجازی را نشان می‌دهد که متاسفانه مورد توجه عمده رسانه‌های ما قرار نگرفته و به همین دلیل نقش و اثرگذاری رسانه‌های پرتعداد استان در جامعه کم است.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

نامزدی وزیر فرهنگ در انتخابات ریاست جمهوری، گمانه‌زنی رسانه‌ای است

به گزارش ایرنا، مهدی سموعی در صفحه شخصی خودش در فضای مجازی نوشت: با توجه …