به گزارش ایکنا از خوزستان، مراسم تقدیر از مربیان قرآنی و تربیتی واحد بانوان مسجد شهدای کربلای شهرستان دزفول روز گذشته 19 اردیبهشت در این مسجد برگزار شد. در این مراسم حجت الاسلام مصطفی محجوب، مسئول هیأت روضة الزهراء(س) و مدیر کانونهای فرهنگی مسجد شهدای کربلا، رسالت معلمان را پیامبرگونه دانست و گفت: همه معلمان ما؛ مسئولان جلسات قرآن، مسئولان حلقههای تربیتی، خواهران و برادرانی که در سنگر تربیت خدمت میکنند همه باید قدر خودشان را بدانند.
وی ادامه داد: هر معلم و مربی طبق فرمایش قرآن کریم باید دو هدف را دنبال کند؛ دو هدف اساسی که تمام انبیا و تمام اولیای خدا آنها را دنبال میکردند. اولین هدف، دعوت به سوی خدا است. قرآن کریم اولین هدف را دعوت به سوی خدا خوانده است، کاری که تمام انبیا الهی و تمام فرستادگان خدا و حتی چهارده معصوم(ع) انجام دادند. کار آنها این بود که مردم را به سمت خدا و نه خود دعوت کنند.
محجوب ادامه داد: قرآن کریم دعوت انبیا و فلسفه و هدف دعوت انبیا را اینگونه ترسیم کرده است: «وَلَقَد بَعَثنا في كُلِّ أُمَّةٍ رَسولًا أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَ» (نحل، آیه ۳۶). ما در هر امتی رسولی برانگیختیم که: «خدای یکتا را بپرستید؛ و از طاغوت اجتناب کنید!». پیامبر خدا هم هدف دعوت خویش را باز گرداندن مردم از انسان پرستی به سمت خداپرستی معرفی کردند: «فإنّي أدعوكُم إلى عِبادَةِ اللّه مِن عِبادَةِ العِبادِ، و أدعوكُم إلى وَلايَةِ اللّه مِن وَلايَةِ العِبادِ»: من شما را از بندگى بندگان، به بندگى خدا فرا مىخوانم و از ولايت بندگان به ولايت خدا، دعوتتان مىكنم.
مدیر کانونهای فرهنگی مسجد شهدای کربلا ادامه داد: هیچ استاد و معلم و مربی حق ندارد متربیان خود و شاگردان خود را به سمت خود دعوت کند. بلکه ملاک خداوند است، همه را باید به سمت خدا دعوت کنیم و احکام الهی، ملاک احکام الهی است.
وی افزود: دومین هدف مربی و معلم از نگاه قرآن کریم، دوری از طاغوت است. به این معنی که خود و شاگردان خود را از زشتیها و پلیدیها و طاغوت دور کند. ممکن است این سؤال مطرح شود که ما چگونه باید خود و شاگردان خود را از آنها دور کنیم و با آنها مبارزه کنیم؟ قرآن فرمود: مردم را به سمت خدا دعوت کنید نه خود و از پلیدیها دور بدارید. حالا چگونه با طاغوت مبارزه کنیم؟ ما باید دو تکلیف را انجام دهیم: اولا تعلیم شاگردان، ثانیا تربیت شاگردان.
محجوب توضیح داد: مقام تربیت و تعلیم با هم تفاوت دارند؛ تعلیم به معنای انتقال مفاهیم ذهنی و دادن اطلاعات و معلومات و یکی از مراحل تربیت است، ولی تربیت، تنها با تعلیم اتفاق نمیافتد. معلمی که فقط آموزش میدهد مربی نیست، بلکه مربی، معلمی است که افزون بر این شوق یادگیری را هم ایجاد میکند. مربی به متربی انگیزه میدهد و حس حرکت را در وجود او ایجاد میکند.
مدیر کانونهای فرهنگی مسجد شهدای کربلا افزود: در حقیقت مربی مثل باغبان دلسوز بذر را در زمین مناسب میکارد و از آن در مقابل آفات مراقبت میکند تا ریشه پیدا کند، شکوفا شود و روی پای خود بایستد. مربی در تربیت علاوه بر عقل با قلب متربی سر و کار دارد، در آموزش(تعلیم) نمره اهمیت مییابد، ولی در تربیت، نمره محور نیست، گاهی فردی خوب حرف میزند و نمره میگیرد، اما رشد نیافته است.
وی با بیان اینکه قرآن کریم، کتاب تربیت است، گفت: برای اینکه تربیت دهنده خوبی شویم باید خوب تربیت شویم. بزرگان اخلاق و عرفان هم فرمودهاند اول باید از خود شروع کرد، باید خود را تربیت کنیم تا بتوانیم دیگران را هم تربیت کنیم. قرآن کریم کتاب تربیت است و تنها کتاب آموزشی نیست.
محجوب اظهار کرد: درهم تنیدگی موضوعات گوناگون در آیات نیز جهت نگاه تربیتی قرآن است و گرنه قرآن فصل بندی میشد و مثلاً همه مباحث معاد در یک جا میآمد، اما برای تحقق هدف که مداوا کردن است، آیات به این شکل درآمده است. به همین دلیل در روایات نیز توصیه شده است قرآن را به صورت حال و مرتحل بخوانید. نباید به قرائت سورههایی خاص در شب و روز اکتفا کرد، بلکه باید قرائت قرآن را شروع و ختم کرد و دوباره از همان جا ادامه داد. گویا فرود میآیی و دوباره از همان جا کوچ میکنی. یعنی یک دور کامل قرآن را بخوانیم، حال ممکن است یک ماه طول بکشد، یا شش ماه، یا یک سال. آنچه مهم است این است که از اول قرآن تا آخر قرآن را بخوانیم و دوای دردهایمان را در این کتاب که کتاب تربیت است پیدا کنیم.
گفتنی است در پایان این مراسم، هدایایی به رسم ادب و تکریم به مربیان اهدا شد.
انتهای پیام
منبع