معان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای: در تامین خوراک فرهنگی برای بازی‌سازان ضعف داریم


به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا، حامد نصیری در نشست رسانه‌ای هفتمین کنفرانس بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها که امروز (شنبه، ۲۳ بهمن) به صورت برخط انجام شد، درباره چالش‌های موجود در حوزه بازی‌سازی گفت: در تحقیقی که اخیرا انجام دادیم، تعدادی ابرچالش را احصا کردیم که به باور ما مسائل روز اکوسیستم بازی سازی هستند؛ مسئله اصلی ما مهاجرت نیروهای متخصص است. ابرچالش دوم درباره محتواست و یک سری موضوعات هم در سطح سیاست گذاری داریم مثل این که قوانین در حوزه بازی به حد کفایت در کشور وجود ندارد و نیاز است این قوانین تدوین شده و قابل ردیابی باشند.

وی افزود: به علاوه موضوعات مربوط به کسب و کار بازی‌سازها مطرح است؛ نظام سرمایه‌گذاری و تامین مالی این قشر با مشکل مواجه است. به طور کلی سیستم های تامین مالی در کشور برای حوزه خلاق، چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی، با چالش های جدی روبه‌رو هستند.

معاون پژوهشی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره ضعف حوزه بازی‌پژوهشی در پرداختن به تولید محتوای فرهنگی توضیح داد: ما در کشورمان در بخش تحقیقات در حوزه فنی عملکرد خوبی داشته‌ایم ولی در حوزه محتوای فرهنگی متاسفانه بیشتر آنچه تولید شده از جنس تهدیدهای بازی است و یا بر نگاه‌های ایجابی تمرکز دارد که از آن جمله می‌توان به رده بندی سنی بازی‌ها اشاره کرد.

وی افزود: نیاز است تمرکز و تاکید کار از روی موضوعات علمی برداشته و بر موضوع تولید محتوای فرهنگی معطوف شود تا پژوهشگران برای ساخت بازی‌های جذاب به بازی‌سازان خوراک فرهنگی بدهند و بازی‌هایی که ساخته می‌شود با فرهنگ، سنت و ادبیات ایرانی و فرهنگ، سنت و ادبیات اسلامی در ارتباط باشند.

هدف تزریق نیروهای جدید به اکوسیستم بازی‌سازی است

نصیری با اشاره به بحران مهاجرت در حوزه بازی‌های رایانه‌ای اظهار داشت: متاسفانه در سالهای اخیر با سونامی مهاجرت مواجه بودیم و این نه فقط در دانشگاه ها بلکه در اکوسیستم، در بخش صنعت و حتی بخش دولتی هم مشاهده می شود. البته این از نظر من الزاما یک مساله منفی نیست زیرا خیلی از استعدادهای مهاجر بعدها برمی گردند و دانش و مهارتی را که در خارج از مرزها به دست آورده‌اند، در داخل کشور سرریز می کنند. با این حال این سونامی مهاجرت، ما را با چالش‌هایی در خصوص سرمایه انسانی مواجه کرده است.

معاون پژوهشی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره فلسفه حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از کنفرانس بین المللی بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها نیز توضیح داد: حمایت ما از کنفرانس اصفهان و رویدادهای مشابه که بخش اعظمی از بچه های فعال در حوزه بازی‌ها، چه در حوزه فنی و چه در حوزه علوم انسانی را درگیر می کند، بر این اساس استوار است که در این رویدادها هم پشتوانه سازی نظری برای حوزه بازی سازی اتفاق می‌افتد و هم همزمان به ما این امکان را می‌دهد تا نیروهای جدید تربیت و به اکوسیستم خود تزریق کنیم.

وی افزود: باور ما این است که اجتماعی که بازی‌سازان و بازی‌پژوهان دارند اگر زنده و فعال باشد، می‌توانیم از بحران منابع انسانی و مهاجرتی که به وجود آمده عبور کنیم و اکوسیستممان را زنده نگه داریم.

تحقیقات باید واقع گرایانه و کاربردی باشند

معاون پژوهشی بنیاد ملی بازی های رایانه ای در ادامه خاطرنشان کرد: در کنار تحقیقاتی که انجام می شود، محققانی که در این حوزه فعالند هم برای ما اهمیت دارند. معمولا خیلی از تحقیقاتی که در حوزه ICT و به ویژه حوزه بازی وجود دارند با درک کمتر واقع بینانه ای انجام می شوند و به قول معروف روی طاقچه های کتابخانه های دانشگاه ها خاک می خورند یعنی ممکن است پذیرش شده و از لحاظ علمی ارزنده به حساب بیاید اما در عمل نمی‌توانند مساله ای از مسائل ما را در طول سال حل کنند.

وی اذعان کرد: هم در حوزه سیاست گذاری، هم در حوزه صنعت و هم در حوزه رسانه‌های تخصصی و غیرتخصصی با چالش‌هایی روبه رو هستیم که نیاز به تحقیق و پژوهش دارند و می‌توان آنها را از مسیر تحقیقات دانشگاهی و نظری برطرف کرد.

نصیری در توضیح رویکرد واقع گرایانه هفتمین دوره از کنفرانس اصفهان اظهار داشت: امسال با راهبری تیم دبیرخانه کنفرانس اصفهان نگاه ویژه کنفرانس را بر رویکرد مبتنی بر شواهد انتخاب کردیم به این معنا که از تحقیقاتی حمایت خواهیم کرد که به شکل خاص با داده های واقعی و مسائل روز کارشان را انجام می دهند و پیشنهاداتی را برای رفع مشکلات موجود و بهتر شدن شرایط ارائه می دهند.

معاون پژوهشی بنیاد بازی های ملی در ادامه اظهاراتش گفت: تحقیقات برتری که به کنفرانس ارائه داده شده باشند، ضمن دریافت حمایت مالی در قالب جایزه نقدی، در یک کتاب با عنوان مجموعه مقالات منتخب منتشر می‌شوند تا به مانیفستی تبدیل شوند از آن که می شود کار مبتنی بر شواهد انجام داد و از مسیر دانشگاه مسائل روز کشور را حل کرد.

نصیری در ادامه با اشاره به این که مقاله ها ابتدا از فیلتر کمیته علمی کنفرانس عبور می‌کنند، بیان کرد: در مرحله بعد خروجی مقالات به دست ما می رسد و ما در دبیرخانه دایر که در معاونت پژوهش بنیاد براساس مسائلی که در سطح کشور می بینیم و تطابق نتایج و تحقیقات مقالات بر مساله روز اکوسیستم، بهترین مقالات را انتخاب می کنیم.    

هفتمین کنفرانس بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها ۵ و ۶ اسفند ماه با حضور کارشناسان داخلی و اساتید میهمان از دانشگاه‌های خارجی در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.


منبع

درباره ی nasimerooyesh

مطلب پیشنهادی

هشدار گوترش به نتانیاهو درباره ممانعت از فعالیت آنروا در سرزمین‌های اشغالی فلسطین

به گزارش خبرنگار ایرنا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت …