به گزارش ایرنا، جشنواره فیلم فجر رویدادی هنری است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال ۶۱ به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری بنیاد فارابی در دو بخش اصلی سینمای ایران و جهان شروع به کار کرد.
جشنواره فیلم فجر از ابتدای شروع تا سال ۷۴ فقط به آثار داخلی سینما میپرداخت اما از سال ۷۴ بخش بین الملل نیز به جشنواره فیلم فجر اضافه شد.
از جوایزه جشنواره بین المللی فیلم فجر میتوان به سیمرغ بلورین (جایزه اصلی جشنواره)، دیپلم افتخار و لوح زرین اشاره کرد.
با توجه به پتانسیل و استقبال بسیار خوب مخاطبان سینما در استان قزوین، میزبانی از چهلمین جشنواره فیلم فجر به صورت همزمان با تهران در استان قزوین در حال اجرا است و ۱۶ فیلم جشنواره فجر در ۲ سینما بهمن و مهتاب قزوین اکران می شود و علاقه مندان زیادی برای تماشایی این فیلمها روزانه در صف هستند.
در حال حاضر فیلمهای سینمایی خائن کشی، مرد بازنده، لایههای دروغ، ماهان، ملاقات خصوصی، هناس، بدون قرار قبلی، شب طلایی، موقعیت مهدی، شادروان، برف آخر، ضد، شهرک، علف زار و دسته دختران نیز برای علاقهمندان قزوینی در حال اکران است.
خبرنگار خبرگزاری ایرنا استان قزوین به همین منظور با گلاندام صفری کارگردان و فیلمساز جوان قزوینی پیرامون فیلمهای جشنواره فجر به گفت و گو پرداخته و مسائل و مشکلات هنرمندان جوان را در استان بررسی کرده است.
وی معتقد است: جشنواره فجر، مکانی برای تبادل اطلاعات و اکران فیلمهای جشنواره فیلم فجر در دیگر استانها است که موجب رشد و شکوفایی سینما و روشن شدن نقاط قوت و ضعف آثار با دیدگاه های صاحب نظران میشود.
ایرنا. سطح کیفی چهلمین جشنواره فجر را چگونه ارزیابی میکنید؟
شاید نظر شخصی من با توجه به اینکه فیلمساز هستم و رشته سینما را در دانشگاه خواندهام با نظر مردم قدری متفاوت باشد اما از نظر من اکثر فیلمها نقاط ضعف بسیاری داشتند و شاید بتوان گفت سه یا چهار فیلم نسبت به بقیه متفاوت بودند و میتوان آنها را فیلم خوب دانست.
البته در گفتگو با کارگردانها متوجه شدم همگی آنها تلاش کرده بودند نگاهی نو به موضوعات داشته باشند و با ساختارهای جدید فیلمشان را بسازند اما برخی در اجرا موفق نشده بودند یا فیلمنامه ها دارای ضعفهایی بود و نیاز به پرداخت بیشتر و بهتر داشتند.
ایرنا. بیشتر فیلمهای جشنواره فجر در چه موضوعاتی است؟
همچنان بیشتر فیلمها با موضوع اجتماعی هستند که در آن به معضلات و مشکلات جامعه پرداخته میشود و البته شاید گریزی از آن نباشد.
به هرحال فیلمساز دغدغه اجتماعی دارد و میخواهد واقعیتها و مسائل جامعه را بازتاب دهد و فیلمش به نوعی آینه تمام نمای جامعهاش باشد یا چند فیلم با موضوع جنگ و دفاع مقدس داشتیم که محترم و ارزشمند هستند اما به نظر من فیلمهایی که موضوعات متفاوتتری مانند خانواده، تنهایی و عشق را دنبال میکنند، بیشتر ارزش دیدن دارند.
ایرنا. چرا این فیلمها باید بیشتر ساخته شود؟
به نظر من انسان ابعاد مختلف شخصیتی و روانی دارد که نمیتوان از آنها غافل شد، در سینمای ما کمتر به لایههای عمیق درونی آدمها پرداخته میشود. انگار ما دوربین را بر میداریم و به ثبت آنچه در جامعه روی میدهد از نگاه شخصیمان میپردازیم و کمتر به روحیات افراد و ابعاد دیگر وجودیشان نزدیک میشویم.
مخاطب ما نیاز دارد درباره این موضوعات نیز بداند و حتی قرار نیست حتماً سراغ موضوعات منفی یا زشتیها برویم و گاهی لازم است مخاطب ما زیباییها را ببیند و با دیدن فیلم حالش خوب شود.
ایرنا. جشنواره فجر چهلم چه نکات قابل توجهی را در برداشت؟
نکته مهم و جالب توجه جشنواره این بود که اکثر فیلمها کارگردان فیلم اولی داشت و این نشان دهنده رغبت و اشتیاق کارگردانان جوان برای ورود به عرصه سینمای بلند است و با این مشارکت میتوان امید داشت بتوانیم فیلمهایی با موضوعاتی نو و متفاوت و نگاههای تازه ببینیم و البته با تجربه اندوزی بیشتر این فیلمسازان جوان میتوان امید داشت در سالهای آینده فیلمهای بهتری نیز از آنها مشاهده کنیم.
ایرنا. چشم انداز سینمای سال ۱۴۰۱ را با این فیلمها چگونه ارزیابی میکنید؟
بازتاب برخی از فیلمهای جشنواره امسال در بین مردم خوب بود و فکر میکنم این فیلمها امسال در سینماها با استقبال خوبی روبه رو شود اما به دیده شدن اکثر فیلمها در سال پیش رو امید زیادی نمیتوان داشت.
مخاطبان امروز نسبت به گذشته با سینما بیشتر آشنا شدهاند و انتظار بالاتری از فیلمها دارند و به راحتی اقناع نمیشوند.
ایرنا. این فیلم ها در میان اهالی رسانه و مخاطبان پس از تماشای فیلم چه بازخوردی داشت؟
برای اهالی رسانه نیز عموماً فیلمها راضی کننده نبودند و بیشتر فیلمها نتوانسته بود سطح انتظارشان را برآورده کند، در جلسات و نشستهای خبری سؤالات مختلف پرسیده میشد و البته بسیاری از سؤالات اهالی رسانه مربوط به حواشی فیلم و انتخاب بازیگران بود که بههرحال مردم و مخاطبان رسانهها برایشان خبرهای مربوط به بازیگران بیشتر اهمیت دارد.
ایرنا. در مورد فیلمهای در حال اکران توضیح دهید؟
مسعود کیمیایی، کارگردان فیلم “خون شد” در جشنواره سی و هشتم، با فیلم سینمایی “خائن کشی” در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.
امیر آقایی، مهران مدیری، سارا بهرامی، پانته آ بهرام، پولاد کیمیایی، حمیدرضا آذرنگ، فرهاد آئیش، سام درخشانی، امیررضا دلاوری، الهام حمیدی، اندیشه فولادوند، نرگس محمدی، نسیم ادبی، فریبا نادری و رضا یزدانی تعدادی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
“مرد بازنده” محمدحسین مهدویان که در ماههای گذشته، “زخم کاری” را با جواد عزتی و رعنا آزادی تجربه کرده، دوباره با همین افراد در فیلم سینمایی “مرد بازنده” برای حضور در جشنواره چهلم فیلم فجر آمده است.
لایههای دروغ که یک فیلم اکشن و محصول مشترک ایران و فئلاند بوده و کارگردان آن رامین سهراب، یک ایرانی الاصل فئلاندی می باشد از دیگر فیلم های در حال اکران در این دوره است.
داستان فیلم درباره یک آتش نشان سابق است که بعد از ۱۰ سال به ایران بر میگردد تا از دشمن خود انتقام بگیرد.
فیلم سینمایی “ماهان” به کارگردانی علی شاه حاتمی و بازی همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان از دیگر فیلمهایی بود که توانست به بخش سودای سیمرغ جشنواره چهلم فیلم فجر راه پیدا کند.
“ماهان” روایت زندگی یک بازیگر تئاتر است که پس از مدتها میتواند نقش اصلی یک نمایش را روی صحنه ایفا کند، اما بیماری سرطان مسیر زندگی او را دستخوش تغییرات جدی میکند.
“ملاقات خصوصی” فیلم راه یافته به بخش اکران و مسابقه چهلمین جشنواره فیلم فجر است که امید شمس آن را کارگردانی کرده و پریناز ایزدیار، هوتن شکیبا و ریما رامین فر در آن بازی میکنند.
“بدون قرار قبلی” به کاگردانی بهروز شعیبی یکی دیگر از این فیلم ها است، در این فیلم صابر ابر و مصطفی زمانی از بازیگران اصلی آن هستند که در ژانر اجتماعی و خانوادگی تولید شده است.
فیلم سینمایی “بیرو” به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی، زندگی علیرضا بیرانوند، دروازه بان تیم ملی فوتبال کشورمان را روایت میکند.
همچنین فیلم سینمایی “دسته دختران” به کارگرانی منیر قیدی، یکی از فیلمهایی است که به عنوان اثر منتخب توانسته به جمع ۲۲ فیلم راه یابد و به نمایش و اکران جشنواره فجر برسد.
“دسته دختران” یک فیلم سینمایی در ژانر حماسه و دفاع مقدس با بازی نیکی کریمی، پانتهآ پناهیها، فرشته حسینی، هدی زین العابدین و مهدی حسینی نیا بوده که محصول مشترک بنیاد فارابی و سازمان سینمایی سوره از حوزه هنری انقلاب اسلامی است.
ایرنا. وضعیت کنونی فیلمسازی در قزوین چگونه است؟
در قزوین استعداد و توانایی خوبی در سینماگران قدیمی و استعدادهای جوانتر وجود دارد که جوایز متعدد سینماگران قزوینی و فیلمهای خوبشان گواه این ادعاست.
ایرنا. انتظار شما از مسوولان استانی در این مورد چیست؟
همانطور که در جشنواره فجر امسال شاهد این بودیم که بسیاری از کارگردانان، فیلمسازانی بودند که فیلم کوتاه میساختند یا بعضی از آنها از اعضای انجمن سینمای جوان بودند میتوان نتیجه گرفت که فیلمسازان امروز فیلمهای کوتاه داستانی و مستند استان میتوانند در آینده کارگردانان سینمای بلند باشند، بنابراین باید به فراهم کردن شرایط مناسب فیلمسازی برای آنها توجه بیشتر شود تا این استعدادها به هدر نرود.
کلام آخر:
من فکر میکنم سینمای ما نیاز به تحول رو به جلو دارد و در انتخاب ایدهها، ساختار و اجرا باید به استانداردهای جهانی نزدیک شویم که طبیعتاً این اتفاق با ورود فکرها و نگاههای تازه به عرصه سینما امکان پذیر است و امیدوارم در جشنوارههای بعدی فیلم فجر شاهد حضور بیشتر کارگردانان و عوامل فنی جدید باشیم.
همچنین امیدوارم فیلمسازان و سینماگران قزوینی نیز که بسیار توانا هستند بتوانند به عرصه سینمای بلند ورود کنند، دیدن نام کسانی مثل مسعود سخاوت دوست در حوزه موسیقی فیلم و محمد برادران در عرصه جلوههای ویژه آنهم هرکدام با چند فیلم در جشنواره امسال بسیار برای قزوین افتخار آمیز است و امیدوارم در سالهای بعد حضور قزوینیها در این جشنواره مهم پررنگتر شود.
منبع