به گزارش روز سهشنبه ایرنا از جشنواره فیلم فجر، نشست فرهنگی «سینما در دوران پساتلویزیون» با حضور محمد حسامپور معاون ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر) و علی رجبزاده دانشیار دانشگاه صدا و سیما در روز هشتم بخش فرهنگی جشنواره برگزار شد.
معاون ساترا در این نشست با بیان اینکه در عصر فراتلویزیون هستیم، اظهار کرد: اگر در چرخه تولید تا توزیع تلویزیون صحبت کنیم، میبینیم که تولید مخاطب مدنظر است، تلویزیون سنتی دچار افول شده که نشان دهنده دوران پساتلویزیون است.
حسامپور ادامه داد: اکنون تلویزیونهای اینترنتی افزایش یافته است و تلویزیون اینترنتی بیبیسی باید با تلویزیونهای مجازی مقابله کند که نشان دهنده رشد این بخش است. دوران طلایی تلویزیون ۱۹۵۰ است که هنرمندان تلویزیون را طلایی میدانستند و هنرمندان از تئاتر به تلویزیون آمدند که به دلیل امکان پخش زنده تئاتر این بحث بیشتر رشد یافت.
معاون ساترا بیان کرد: این تئاتر با همه مخاطبان ارتباط داشت و دوره طلایی کار کارگردانان و بازیگران بود. در دورانی تلویزیونهای بیشتری مطرح شد که کیفیت آن رشد داشت و کیفیت بسیار مطرح بود و نتفیلکس نیز وام گرفته از همان دوران است.
حسامپور افزود: دوران پست تی وی از نظر زیباییشناسی اتفاقی میافتد که پیشرفت فناوری باعث اختراع تلویزیونهای باکیفیت شده و پخش تلویزیون رشد میکند و در اینجا تلویزیون خود را تا حد زیادی مثل سینما میکند.
دیجیتالی شدن تلویزیون امکان تلفیق تلویزیون و اینترنت را ایجاد میکند
حسامپور با اشاره به اینکه دیجیتالی شدن تلویزیون امکان تلفیق تلویزیون و اینترنت را ایجاد میکند، ادامه داد: نسل فعلی با اینترنت با تلویزیون آشنا میشود که در نسل قبل برعکس بود. در نسل فعلی مخاطبان، به دلیل همگرایی دستگاهها عملا تغییر و تحولی در نگاه مخاطب ایجاد میشود. شاید در روز شما ۶ الی هفت ساعت درگیر تلویزیون باشید اما با دلیل پیشرفت گوشی شما روزانه ۱۰ ساعت را برای آن وقت میگذارید که نقش آن را در زدگی شما بیشتر میکند.
وی با اشاره به اینکه هر مخاطب با سلیقه خود محتوا را انتخاب کند، ادامه داد: اواخر سالهای ۲۰۱۰ انواع و اقسام آن شکل میگیرد. در سال ۲۰۱۱ کمتر از یک میلیون کاربر داشت و در سال ۲۰۲۰، ۱۴۰ میلیون یوزر ساخته شده است که ۳۴۰ هزار نفر مخاطب رشد بسیار زیادی داشته است. با این اتفاق ارتباط تلویزیون و سینما بیشتر میشود.
معاون ساترا در ارتباط با زیست بوم تلویزیونهای آنلاین، گفت: بومیهای تلویزیون مثل تلوبیون، بومیهای محتوا وام گرفته از تلویزیون و بومیهای آنلاین مثل فیلیمو حاضر هستند، استراتژیهای توزیع فیلمهای سینمایی با گسترش تلویزیون اینترنتی تحول یافته است.
امروز با تکثیر پنجرههای پخش روبرو هستیم
حسامپور ادامه داد: در گذشته رسیدن فیلم از سینما به مخاطب عام زمان زیادی میبرد اما امروز با تکثیر پنجرههای پخش روبرو هستیم. توزیع فیلم از سینما به دی وی دی ۲۰۰ روز در سال ۲۰۰۹ بود که با این نوع توزیع به ۱۲۰ روز در ۲۰۲۰ رسید.
وی تصریح کرد: آیتمهای موجود در فیلیمو سالانه به ۴۰ هزار آیتم میرسد که نشاندهنده رشد توزیع فیلمهای داخلی و خارجی در پتلفرمهای آنلاین است. تلویزیون به دنبال این بوده است که با تلویزیونهای اینترنتی تعامل داشته باشد و خود تلویزیون آخرین حلقه پخش باشد و اولین پخش در پنجرههای مجازی باشد این همکاریها باید شکل بگیرد و در این بحث عقبتر از دنیا هستیم.
برخی سینماگران آثارشان را در پلتفرمهای اینترنتی قرار میدهند
در ادامه علی رجبزاده طهماسبی دانشیار دانشگاه صدا و سیما گفت: اکنون برخی از سینماگران به علت سرعت بالای اینترنت که مخاطبان در اختیار دارند آثارشان را در پلتفرمهای اینترنتی ارائه می دهند.
وی با بیان اینکه دنیای سینمایی امروز مخاطب محوری است، گفت: وقتی در شبکههای تلویزیونی آثار منتشر میشوند مخاطبان صرفا دریافت کننده هستند و تنها میتوانند موضوعات و شبکه خود را انتخاب کنند اما اگر در تلویزیونهای اینترنتی نگاه کنید ارتباط دوطرفه است و مخاطب خودش دریافت میکند چه چیزی ببینید و در اختیار دیگران قرار میدهد.
این دانشیار دانشگاه ادامه داد: اگر به دوران پساتلویزیون نگاه میکنید متوجه خواهید شد مخاطب تعاملاتی هم دارد و به تبع باید برای عرضه آثار از شیوههای نوین استفاده کرد زیرا ما میتوانیم محتوا مورد درخواست مخاطب را در اختیارش قرار دهیم.
طهماسبی عنوان کرد: یکی از قابلیتهای پرطرفدار ایپیتیوی ویدیوها این است که سیستمها براساس درخواستهای مخاطبان تولیدات میکنند و این محصول همگرایی صنعت رایانه و مخابرات است. این آیپیتیویها در سه مدل، تولیدات را عرضه میکنند یک، میتوانند به مدل تراکنشی باشد بر اساس ارائه خدماتی که میگیرید هزینه پرداخت میکنید.
وی ادامه داد: مدل دوم همانند subscription است که به شکل اشتراکی و آپلودی بوده و جالب است که در این مدل صدهزار آثار عرضه میشود و ما برای استفاده از آنها از ابراز هوشمند استفاده میکنیم این مدل فیلمهایی است که الان خیلی از کاربر ها در ایران از آن استفاده زیادی میکنند.
دانشیار دانشگاه صدا و سیما گفت: مدل سوم مدل advertising tv است مثل یوتویوب که فیلم رایگان قرار میدهد و پولشان را برساس تبلیغات شبکه ها به دست میآوردند به راحتی موسسات و سازمانها پولهای بسیار زیادی را از همین تبلیغات کسب میکنند. بنابراین سینماگران نباید نگران پخش آثار در ایپیتیویها باشند چراکه اینگونه هم مخاطبان با آرشیویی از محتواها هم روبرو هستند.
اگر به سینما نرویم سینماداران آسیب میبینند
طهماسبی ادامه داد: اگر ما به سینما نرویم سینماداران آسیب میبینند. وزارت ارتباطات میتواند با به دست آوردن شرایط مختلف راه را باز کنند و باعث رشد سینما شود. یک فرد فرهنگی در خانواده میتواند افراد را به سالن سینما ترغیب کند سالن سینما یک ارزش است ما باید فضای فیلم دیدن را ایجاد کنیم سینماگران نباید نگران مخاطبان باشند چرا که ما به وسیلههای مختلف سالنهای سینما را به خانهها میآوریم و آنهاهم پولشان را از طریق دیگر به دست میآورند.
وی اضافه کرد: بنظر من مهمترین تاثیرات در آثار سینمایی است اگر اثری میسازید محتوای فیلمها بسیار مهم خواهد بود زیرا باید لحاظ کنید که مرز بین واقعیت و تولیدات از بین نرود، اگر اثری با کیفیت و محتوا خوب باشد هیچوقت مخاطب از دست نخواهند رفت.
این استادیار دانشگاه گفت: سینماگران با مدلهای مدرن و ارتباطی میتوانند محتوا را به مخاطبان منتقل کنند و این فرصت بدون شک، فضای رشد و تعالی را فراهم خواهد کرد.
منبع