مسعود نوذری، عکاس پیشکسوت حرم مطهر رضوی، در گفتوگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: کارم را از عکاسی در روزنامه قدس آغاز کردم، آن زمان برای عکاسی از حرم مطهر رضوی در صفحه «رواق» روزنامه قدس مجوزی برایم صادر شد و تجربه عکاسی من از حرم مطهر در واقع از روزنامه قدس برای این صفحه آغاز شد.
وی ادامه داد: از سال 75 با عنایت حضرت رضا(ع) در مرکز رسانه و ارتباطات حرم به عنوان عکاس حرم آغاز به کار کردم و در سال 1400 به بازنشستگی نائل شدم. در طول 25 سال خدمت عکسهای خبری، هنری و مستند زیادی از حرم را ثبت و در خصوص عکسهای خبری آیینهای خطبهخوانی، غبارروبی و مراسمهای مختلف را عکاسی کردم. در خصوص عکسهای هنری نیز حسب وظیفه ذاتی در راستای معرفی این کانون معنوی به جهان، عکسهای زیادی از گنبد و بارگاه و معماری حرم به ثبت رساندم.
نوذری بیان کرد: در خصوص عکسهای مستند هم عکاسی از روند بازسازی و مرمت روضه منوره، تعویض ضریح مطهر را در کارنامه هنری خود دارم که از این عکسها کتابی نیز به چاپ رسیده است. حضورم را در حرم عنایت حضرت میدانم و با اطمینان خاطر میگویم، هیچکس جز به اذن حضرت توفیق خدمت پیدا نمیکند و این لطف حضرت بوده که توانستهام با عکسهایم واسطه زیارت بین عاشقان حضرت شوم.
این عکاس پیشکسوت افزود: اولین اثری که از حرم ثبت کردم، خاطرم نیست، اما از اولینهای ثبت اثرم، در سال 85، عکسی با دوربین آنالوگ در زمستان برفی از گنبد حضرت رضا(ع) است که کبوتران گرد آن طواف میکنند.
وی در خصوص حس و حال عکاسی از زائران ابراز کرد: به هر حال زائران و مجاورانی که با دل شکسته به حرم میآیند و با حضرت در کنجی از حرم درد دل و نجوا میکنند، به عنوان عکاس ثبت عکسی که برق نگاه زائر را وقتی چشمانش به روضه منوره میافتد، بهترین اثر میدانم. این موارد تصاویری است که هرکسی را تحت تاثیر خود قرار میدهد و این توفیق را داشتم که طی این سالها با حال و هوای زائران و مجاوران این حریم مأنوس شوم و صحنههایی را برای عاشقان و ارادتمندان حضرت رضا(ع) ثبت کنم.
واسطه زیارت کسانی که توفیق حضور در اماکن مطهر را ندارند
نوذری بیان کرد: علاوه بر عکاسی از حریم رضوی، توفیق عکاسی از حریم حسینی و حریم علوی را نیز خداوند متعال نصیبم کرد، همچنین تصاویری از مسجد النبی و مسجد الحرام را با عنایت خداوند متعال در سفری که به حج داشتم، ثبت کردهام و هدفم از عکاسی حریم اهل بیت این است که علاوه بر انجام رسالت عکاسی واسطه زیارت کسانی شوم که توفیق حضور از نزدیک را در این اماکن مطهر ندارند.
این عکاس پیشکسوت در خصوص تفاوت عکاسی از زائران و عکاسی از معماری حرم، اظهار کرد: عکاسی از زائران در واقع ارادت آنان را به ساحت قدسی حضرت نشان میدهد، زائران از ادیان و مذاهب مختلف میآیند و هریک به شیوه ارادت خود را به حضرت نشان میدهد، اما در این میان زائران به محض ورود به حریم حرم به سمت روضه منوره میروند و کمتر به جزئیات و معماری حرم توجه میکنند، لذا از آثار معماری حرم برای اینکه نشان دهیم عاشقان زیادی برای این حریم کار کردند تا فضای معنوی را برای زائران فراهم کنند، عکس ثبت میکنیم.
وی گفت: هر چند لطف و عنایت حضرت شامل حال همه میشود و همه ما شرمنده این آقای کریم هستیم، چرا که کرامات زیادی از حضرت دیدم و محالات بسیاری در زندگی به مدد حضرت ممکن شد، اما خواسته من از حضرت عاقبت به خیری همه مردم ایران و شفای همه بیمارانی است که چشمشان به نگاه کریمانه اهل بیت است.
نوذری در خصوص حضور آثارش در جشنوارههای مختلف عکس، ابراز کرد: با توجه به اینکه در اکثر جشنوارهها، بحث داوری به من محول میشد، لذا به عنوان ارسالکننده اثر در جشنوارهها، حضور جدی و فعال به عنوان صاحب اثر نداشتم.
این عکاس پیشکسوت در پایان سخنان خود، افزود: به عنوان خادم کوچک امام رضا(ع) باید گفت که نعمت همجواری و توفیق خدمتگذاری هدیهای از حضرت به مشهدیها و مدیران این شهر است، لذا باید همه ما تلاش کنیم تا میزبانان خوبی برای زائران حضرت باشیم.
انتهای پیام
منبع